گزارش عملکرد مرکز در خبرنامه دانشگاه

۳۱ تیر ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۱ کد : ۲۲۵۰ رویدادها
تعداد بازدید:۱۱۲۸
گزارش عملکرد مرکز در خبرنامه دانشگاه

 

رئیس مرکز رایانه، انفورماتیک و اطلاع‌رسانی دانشگاه تفرش در گفتگو با خبرنامه دانشگاه از اهم اخبار و فعالیت‌های این مرکز در سال ۹۴ گزارشی ارائه کرد که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

 

 

دکتر فتوحی با بیان اینکه اولین هدف‌گذاری این مرکز در مواجهه با مشکلات و نارضایتی‌های موجود، اصلاح زیرساخت شبکه دانشگاه بوده است، گفت: بدون اصلاح زیرساخت شبکه، هر فعالیت و اصلاح دیگری در واقع بیهوده و اتلاف وقت و هزینه است. وی تصریح کرد: وضعیت موجود شبکه به صورتی بود که قطعی‌های مکرر در شبکه دانشگاه و خوابگاه‌ها در ساعات مختلف شبانه‌روز رخ می‌داد و عمده وقت کارکنان مرکز به رفع این عیوب اختصاص داشت و به دلیل استاندارد نبودن شبکه، رفع عیوب، زمان‌بری بالایی داشت و این ایراد ها پیوسته تکرار می‌شد. در این راستا کابل‌کشی شبکه ساختمان دانشکده فنی که محل استقرار بخش عمده اساتید و کارمندان دانشگاه است، اصلاح اساسی شد و کاملا استانداردسازی گردید. بستر بی‌سیم و نامطمئن ارتباط مرکز به خوابگاه‌ها و مهمانسرای دانشگاه به ارتباط فیبر تبدیل شد و برخی سوییچ‌های فرسوده و ناکارآمد در نقاط مختلف دانشگاه و روتر اصلی دانشگاه نوسازی شد. نتیجه تغییرات صورت گرفته پایداری شبکه دانشگاه بوده است و قطعی شبکه تقریبا به صفر رسیده است.

رئیس مرکز رایانه، انفورماتیک و اطلاع‌رسانی دانشگاه اقدام مهم دیگر این مرکز را اصلاح وب‌سایت دانشگاه دانست و گفت: وب‌سایت هر دانشگاه اولین مرجع مراجعه کاربران بیرونی برای آشنایی با دانشگاه و ابزار بسیار مناسبی برای خبررسانی و تسهیل ارائه خدمات به کاربران داخلی دانشگاه است. وی افزود: در این راستا ظاهر وب‌سایت دانشگاه اصلاح گردید، زیر سایت‌های متعددی برای معاونت‌ها، دانشکده‌ها و سایر مراکز دانشگاه ایجاد شده است و صفحات وب اساتید با ظاهر جدید و امکان مدیریت آسان محتوا برای اطلاعات و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی ایشان در اختیار قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه اصلاحات صورت گرفته به همراه نظارت مستمر بر محتوا و رفع مشکلات فنی وب‌سایت در حداقل زمان ممکن سبب شده است مراجعه کاربران به وب‌سایت دانشگاه به طرز قابل‌توجهی افزایش یابد، افزود: بر اساس آمار وب‌سایت مرجع webometrics، رتبه جهانی openness  وب‌سایت دانشگاه تفرش از ۱۲۳۷۳ در آذرماه ۹۳ به  ۹۶۶۴ در خردادماه ۹۵ ارتقاء یافته است.

رئیس مرکز رایانه، انفورماتیک و اطلاع‌رسانی دانشگاه ازجمله فعالیت‌های دیگر این مرکز را راه‌اندازی و عملیاتی نمودن ابررایانه (کلاستر) دانشگاه عنوان کرد و گفت: ابررایانه دانشگاه تفرش توسط یک تیم تخصصی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته و در سال ۱۳۸۹ تحویل دانشگاه تفرش گردید و متأسفانه در دانشگاه تفرش دانش لازم برای کار و بهره‌برداری از این ابزار وجود نداشت، دکتر فتوحی تصریح کرد: در این دوره با اعتماد و تکیه ‌بر توان تخصصی داخل دانشگاه، عمل نصب سیستم‌عامل و موازی‌سازی گره‌های محاسباتی در داخل دانشگاه انجام شد و چندین نمونه نرم‌افزار کاربردی ازجمله نرم‌افزار پرکاربرد و همه‌منظوره متلب به‌صورت آزمایشی بر روی این دستگاه نصب و راه‌اندازی گردید، بطوریکه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه از دانشکده‌های مهندسی برق و عمران، فیزیک و دانشجویانی از خارج از دانشگاه توانستند در اجرای پروژه‌های خود از توان پردازشی این سیستم استفاده کنند. وی افزود: به‌منظور نصب سایر نرم‌افزارهای کاربردی و تخصصی رشته‌های مختلف و نرم‌افزار مدیریت و صف‌بندی کارها و سهمیه‌بندی کاربرها بر روی دستگاه و بطور خلاصه حرفه‌ای سازی سیستم، اقدامات لازم در حال اجرا می‌باشد.

رئیس مرکز رایانه، انفورماتیک و اطلاع‌رسانی دانشگاه با تبیین اقدام دیگر این مرکز در بهسازی و ارتقاء قابلیت اطمینان سامانه ایمیل دانشگاه گفت: این سامانه که به دلیل عدم دریافت و ارسال ایمیل‌ها و ارسال و دریافت با تأخیر زیاد، همواره موردانتقاد جدی اعضا محترم هیأت علمی دانشگاه قرار داشت، موردتوجه ویژه مرکز قرار گرفت و در این راستا ارتقاء نسخه نرم‌افزار مورداستفاده و مکاتبه برای خروج آدرس ایمیل دانشگاه از بلاک لیست‌هایی که قبلاً وارد شده بود و تنظیمات جدید سبب شده است اعضاء هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بتوانند با اطمینان خاطر از سرویس ایمیل دانشگاه در مکاتبات خود استفاده کنند.

وی گفت: در زمینه سرویس اینترنت با اقدامات صورت گرفته در اصلاح زیرساخت شبکه در کنار ساماندهی اکانت های اینترنتی و اصلاح و ضابطه‌مند کردن سهمیه‌بندی اینترنت برای اعضاء هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، امکان استفاده بهینه از پهنای باند موجود دانشگاه فراهم گردیده است. بطوریکه تعداد کاربران آنلاین در برخی ساعات شبانه‌روز به ۳ برابر تعداد قبل افزایش‌یافته است.

دکتر فتوحی در رابطه با سایر اقدامات مرکز تصریح کرد: همکاری با واحدهای مربوطه دانشگاه در راه اندازی و پشتیبانی انواع اتوماسیون در داخل دانشگاه ازجمله اتوماسیون اداری، فرهنگی، مالی و دانشجویی، فعالیت دیگر مرکز در این مدت بوده است که استقرار آن‌ها تحول قابل‌توجهی در تسهیل و تسریع سایر فعالیت‌های دانشگاه ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه کلیه کمبودهای قبلی درزمینه ارتباط مخابراتی دانشگاه تقریباً برطرف شده است، گفت: موارد جزئی موجود، در حال پیگیری و اصلاح می‌باشد. رئیس مرکز رایانه، انفورماتیک و اطلاع گفت: کامپیوترهای سایت کامپیوتری دانشجویی دانشگاه از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ارتقاء یافته‌اند و نیازمندی‌های کامپیوتری برای اساتید و کارمندان بخش‌های مختلف دانشگاه تا حد توان مرتفع گردیده است.

دکتر فتوحی با اعلام به اتمام رسیدن تجهیز کلاس آموزش های آزاد کامپیوتری دانشگاه گفت: این کلاس آماده بهره‌برداری به‌منظور برگزاری دوره‌ها و کارگاه های آموزش کامپیوتری  برای متقاضیان داخل دانشگاه و امور ارتباط با صنعت می‌باشد. وی افزود: از طرف مرکز در سال ۹۴، دوره آموزشی ICDL جهت آموزش کارمندان دانشگاه  و کارگاه آموزشی آشنایی با سخت‌افزار و عیب‌یابی تخصصی کامپیوترهای شخصی برگزار شده است که مورد استقبال قابل توجه متقاضیان واقع گردید.

در خاتمه گفتگو با خبرنامه، رئیس مرکز رایانه، انفورماتیک و اطلاع‌رسانی دانشگاه با اشاره به اینکه در انجام کلیه فعالیت‌های مرکز صرفه‌جویی اقتصادی، دقت نظر و حساسیت بالا در خریدها و انعقاد قراردادها مدنظر قرارگرفته است، گفت: لازم است ضمن شکرگزاری خداوند متعال، از حمایت‌های بی‌دریغ ریاست محترم دانشگاه از فعالیت‌های این مرکز و همچنین زحمات کارکنان محترم این مرکز، کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.

 

آخرین ویرایش۳۱ تیر ۱۳۹۵

( ۱ )

نظر شما :